zondag 15 januari 2023

Rouw en omkomen

Mijn Bijbeljournal in Esther 4
Mordechai met rouwgewaad
YYLYY
Mordechai trekt zijn rouwkleed aan. 
Met een donker gewaad wandelt hij rond en 
de hele omgeving ziet hem lopen. 
Zelfs Esther valt het op.
De Joden zijn gewend om over 
een dode rouw te bedrijven,
maar er is nog niemand doodgegaan.
YYLYY
Een rouwgewaad was een grof geweven zwart kleed, gemaakt van geitenhaar. Bij het aantrekken van een rouwgewaad hoorde vaak ook het leggen van as van verbrand hout op het hoofd, (II Sam.13:19 en Joz..7:6)

Rouwen 
Rouwen is het verwerken van een groot verlies
UU
Rouwen na overlijden van iemand, 
het verlies van  gezondheid, of 
't verlies van de hoop op een kind
Vul maar in....
UU
Verlies geeft veel emoties, zoals 
verdriet, somberheid en boosheid
Het kost lichamelijk veel energie

Uit Esther 4
Mordechai vernam wat er was gebeurd, hij scheurde zijn kleren, hulde zich in een rouwkleed en bedekte zich met stof. Zo ging hij de stad door, terwijl hij luid en bitter klaagde. Voor de Koningspoort bleef hij staan, want het was niet toegestaan deze in rouwkleding binnen te gaan. 
YYLYY
Toen ontbood Ester Hatach. 
Ze droeg hem op uit te zoeken wat de reden was van Mordechai' s gedrag. 
YYLYY
Mordechai vertelde hem alles wat hem was overkomen.
YYLYY
Toen liet Mordechai het volgende antwoord aan Ester geven: "Beeld je maar niet in dat jij, omdat je in het koninklijk paleis woont, als enige van alle Joden zult ontkomen. 
YYLYY
Als jij nu zwijgt, nu het moment daar is, komt er van een andere kant wel uitkomst en redding voor de Joden. Maar jij en je vaders familie komen dan om. Wie weet ben je juist koningin geworden met het oog op een tijd als deze."
YYLYY
Wat is Esther 's reactie hierop?
YYLYY
Toen liet Ester het volgende antwoord aan Mordechai geven: "Roep alle Joden die in Susa wonen bij elkaar en vast voor mij: eet niet en drink niet, overdag niet en ’s nachts niet, drie dagen lang. Ook ik zal op die manier vasten met mijn dienaressen. Daarna zal ik naar de koning gaan, al is dat tegen de wet. Kom ik om, dan kom ik om."
YYLYY
Heb je zelf weleens in een moeilijke situatie gezeten?
Hoe was dat voor jou?
Hoe heb jij gehandeld?
YYLYY
Wat zou jouw reactie zijn in deze situatie?

1 opmerking: