zondag 29 januari 2023

't Oog van de naald hebben

Het is zo leuk om met het 
Woord van God te spelen
Elke dag een nieuwe uitdaging
Vandaag dit gedeelte
🐫
Door het oog van de naald kruipen
  In 't Nederlands betekent 't:
op het nippertje ontsnappen
iets ternauwernood volbrengen

Uit Lukas 18 
Een rijke jongeling vraagt Jezus:
Wat moet ik doen om 
het eeuwige leven te beërven?
📖
Ik ken de geboden
Al deze dingen heb ik in acht genomen

Jezus antwoord:
Nog één ding ontbreekt u: 
Verkoop al wat u hebt en 
deel het uit onder de armen en 
u zult een schat hebben in de hemel. 
Kom dan en volg Mij!
💰
Hoe moeilijk kunnen zij die rijkdommen hebben, 
het Koninkrijk van God binnengaan.
Het is gemakkelijker dat een kameel gaat 
door het oog van een naald, 
dan dat een rijke het 
Koninkrijk van God binnengaat.
🐫
Een kameel kon niet door de kleinere poort gaan 
tenzij hij zich bukte en zijn bagage liet verwijderen.
Een rijke man zou zich dus van zijn bezittingen 
moeten bevrijden om het paradijs binnen te gaan.
Een kameel is gewend te knielen....

Bezit & hebben
Er bestaat in het Hebreeuws 
geen werkwoord "hebben" 
om aan te geven dat je iets wel of niet bezit. 
Daarvoor wordt een bijzondere constructie gebruikt
Dus i.p.v. dat iemand zegt: 
Ik heb, zeg je: Het komt tot mij.
Hij heeft - Het komt tot hem...

Rabbijn Raphael Evers
De dingen die wij hebben zijn ons 
door Hasjeem (G’d) ter beschikking gesteld 
met een bepaald doel: 
om er goede dingen mee te doen. 
Dit is een geheel andere invalshoek 
als het absolute eigendomsrecht 
zoals we dat kennen vanuit 
het Romeinse recht en het vroegere 
Nederlandse recht
Alles zal tot je komen
Wanneer je hebt, dan kan wat je hebt 
niet aan je gegeven worden. 
Wanneer je niet hebt, 
wanneer je ophoudt met hebben, dan is 
dat wat je niet hebt vrij 
om gegeven te worden. 
Wanneer je "ik heb" opgeeft, dan 
komt het tot jou.
(Joods denken)
Een gimel, een kameel, 
Een letter uit het Hebreeuws
't is een type, de uitbeelding van 
een gelovige, die grote afstanden 
moet overbruggen op weg naar zijn bestemming: 
het Beloofde Land. 
Het is een weg die de gelovige buiten 
de legerplaats voert, 
dwars door de woestijn, 
een plaats van verzoekingen
Wijsheid van de Lamed uit dit boek hierboven
Zomaar even wat neergezet in deze blog
wat mij raakt
Onderzoek alles en ga de weg met God
Ik ben benieuwd naar jouw ontdekkingsreis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten