maandag 1 juli 2024

Geheimenissen

De Here Jezus sprak in gelijkenissen tot de mensen, maar met Zijn discipelen ging Hij dieper. Hij legde hen de dingen van het Koninkrijk uit. Zo tov, dit! Hij wil ons verkondigen wat er sinds de grondlegging der wereld verborgen gebleven is.
Het is alleen niet voor een ieder.
*******
Matheus 13:11
De discipelen vroegen Yeshua: 
Waarom spreekt Gij tot hen in gelijkenissen?
Hij antwoordde hun en zeide: Omdat het u gegeven is 
de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen 
te kennen, maar hun is dat niet gegeven.
*******
Matheus 13:34-35
Dit alles zeide Jezus in gelijkenissen tot de scharen en zonder gelijkenis zeide Hij niets tot hen, opdat vervuld zou worden het woord, gesproken door de profeet, toen hij zeide: "Ik zal mijn mond opendoen met gelijkenissen, Ik zal verkondigen wat sinds de grondlegging der wereld verborgen gebleven is."
*******
Math.13:13-17
Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen.
de profetie van Jesaja vervuld, die zegt:
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.
Maar uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en 
uw oren, omdat zij horen. 
Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord.
Dit staat ook in Jesaja 6:9-11
Ditzelfde vind ik terug in deze gedeeltes 
Handelingen 28:26
&
Romeinen 11:6-7 / 8-10
Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer. Wat dan? Hetgeen IsraĆ«l najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard, 
*******
gelijk geschreven staat:
God gaf hun een geest van diepe slaap,
ogen om niet te zien en oren om niet te horen,
tot de dag van heden.
*******
Dit staat er ook, 
wat een verlangen, in 
Psalm 119:18
Neem de sluier van mijn ogen – dan zal ik zien
hoe wonderlijk mooi uw wet is. (NBV)
*******
Open mijn ogen [voor de geestelijke waarheid] 
zodat ik het mag aanschouwen
Wonderlijke dingen uit Uw wet. (Ampified)
*******
Yeshua roept op in Lucas 14
Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan Mijn discipel niet zijn. Want wie van u, die een toren wil bouwen, zet zich niet eerst neder om de kosten te berekenen, of hij het werk zal kunnen volbrengen?
*******
Dat is dus alles loslaten om Hem alleen te volgen!!
Het is 't doel voor ogen de eindstreep te behalen!
Hem te volgen! 
*******
Johannes 8:31
Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Als gij in mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van Mij en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.
*******
Het gaat alleen om Hem: Yeshua
Het gaat om Zijn Woord...
Het gaat erom dat je een discipel bent
Ik ben benieuwd of je nog een aanvulling hebt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten