vrijdag 20 september 2024

De roeping van Mozes

Ik werd bij mijn naam geroepen 
***
Ex.3:4 Toen de Here zag, dat Mozes het ging bezien, 
riep God hem uit de struik toe: Mozes, Mozes! 
En hij antwoordde: Hier ben ik.
***
God roept ons bij de naam
Mozes wist wie hij was en liet zich vinden.
Hij was beschikbaar.
***
Toen hij vertrok uit Egypte vluchtte hij naar de woestijn. Zou hij toen geweten hebben hebben wie hij was?
Hij kwam terecht bij Jethro, de priester.
Ik denk dat hij daar veel wijze lessen heeft gehad.
In de stilte van de woestijn is hij vast tot zichzelf gekomen.
& Voorbereid op wat komen zou...
***
In dit gedeelte heeft Mozes geen antwoord

Exodus 2:14
Wie heeft jou als leider en rechter over ons aangesteld? 
"Who do you think you are, telling us what to do? and Moses was afraid and said to himself 
"People found out what I did. (Message)
"Wie denk je dat je bent, 
die ons vertelt wat we moeten doen?  
En Mozes was bang en zei tegen zichzelf: 
"Mensen hebben ontdekt wat ik heb gedaan."
***
Wie denk je wel dat je bent?
Je weet helemaal niet wie je bent, Mozes
Weet jij wie je bent?

##########

Hier zie je een hele andere Mozes
Mozes in de woestijnperiode
Mozes gelouterd door de stiltes...

Exodus3:11 
Wie ben ik, dat ik naar Farao zou gaan en 
de Israëlieten uit Egypte zou leiden? 
 I am nobody ... Here I am...  (GNT)  
Ik ben niemand…Hier ben ik…
***
Mozes deed zijn bescherming af; zijn schoenen uit. 
Reken maar dat het erg heet zand was, daar in de woestijn. Hij gehoorzaamde God, door dit te doen en 
dit a.h.w. te zeggen - ik ben dood!           
Hij legt zijn leven af... 
Hier begint Zijn roeping!
***
Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten