dinsdag 23 januari 2024

Een nederig hart

Een nederig hart
Wat is dat?
Nederig van hart = een houding van het hart
De Heere Jezus zegt hier: 
Matheus 11:28-29
Komt tot Mij, allen, die vermoeid en 
belast zijt, en Ik zal u rust geven;
neemt mijn juk op u en leert van Mij, want 
Ik ben zachtmoedig en nederig van hart
 
Nederig van hart betekent
Niet hardvochtig, reactionair, gemakkelijk geïrriteerd. 
Hij is de meest begripvolle persoon in het universum. 
Zijn meest natuurlijke houding is 
niet een wijzend vingertje, maar open armen. 
De betekenis van het woord "nederig" 
overlapt met die van "zachtmoedig."
Nederigheid
Nederigheid is een houding of eigenschap 
die zich kenmerkt door weinig 
voor zichzelf te eisen en zichzelf 
niet op de voorgrond te plaatsen, en 
afkeer van gebruik van macht of aanvaarden, 
laat staan opeisen, van eer.
'n Ander woord voor nederigheid
dienstbaarheid, dienstwilligheid, 
gehoorzaamheid, onderwerping, 
onderdanig, ootmoedig, bescheidenheid
beleefdheid, discretie, eenvoud, ingetogenheid, 
matigheid, terughoudendheid.
Tegenovergestelde van Nederigheid
hoogmoedig / arrogant 
 
De Heere Jezus gaf ons Zijn voorbeeld 
in nederigheid
Als we bij Hem komen, Hem volgen, 
leert Hij ons die weg

't Woord over nederigheid
1 Petrus 5:5
God keert Zich tegen de hoogmoedigen, 
maar de nederige geeft Hij genade. (HSV)
Matteüs 5:3
Gelukkig wie nederig van hart zijn, 
want voor hen is het koninkrijk van de hemel. (NBV)
In het Engels staat er:
God blesses those people who depend only on Him
= God zegent die mensen
die alleen van hem afhankelijk zijn
Jesaja 57:15
Want zo zegt de Hoge en Verhevene, 
Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is: 
Ik woon in de hoge hemel en in het heilige, en 
bij de verbrijzelde en nederige van geest, 
om levend te maken de geest van de nederige, en 
om levend te maken het hart van de verbrijzelden. (HSV)
 
Het lijkt wel een verborgen geheimenis 
als we hier lezen over nederigheid
Hij is bij ons!
Hij maakt ons levend....
 
Efeziërs 2:10
Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus 
geschapen om goede werken te doen, 
die God tevoren bereid heeft, 
opdat wij daarin zouden wandelen.
Hebreeën 4: 9-11.
Wanneer we hebben geleerd hoe we onszelf 
moeten reinigen in gehoorzaamheid aan de waarheid, 
komen we tot rust en zijn we in staat 
om deze goede werken te doen. 
Laten wij er dus ernst mede maken 
om tot die rust in te gaan, 
opdat niemand ten val kome door 
dit voorbeeld van ongehoorzaamheid te volgen. 
Efeze 4:2
Met alle nederigheid en zachtmoedigheid, 
met lankmoedigheid, en 
elkander in liefde te verdragen.
Efeze 3:14-17
Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, ...
opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, 
met kracht gesterkt te worden door zijn Geest
 
in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof 
in uw harten woning make. 
Geworteld en gegrond in de liefde,
opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, 
met alle heiligen, wat de breedte en 
lengte en diepte en hoogte is,
en u de liefde van Christus zou kennen, 
die de kennis te boven gaat, 
opdat u vervuld zou worden 
tot heel de volheid van God.
 
I Samuel 12:24
Vreest slechts de Here en dient Hem trouw met uw ganse hart, want ziet, welke grote dingen Hij onder u gedaan heeft.
Psalm 86:11
Leer mij, Here, uw weg,
opdat ik in uw waarheid wandele;
verenig mijn hart om uw naam te vrezen.
Spreuken 10:8
Wie wijs van hart is, neemt geboden aan,
maar wie dwaas van lippen is, komt ten val.
Joel 2:12-13
Maar ook nu nog luidt het woord des Heren: Bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en met vasten en met geween en met rouwklacht. Scheurt uw hart en niet uw klederen en bekeert u tot de Here, uw God. Want genadig en barmhartig is Hij, lankmoedig en groot van goedertierenheid, berouw hebbende over het onheil.
Psalm 147:3
Hij geneest de verbrokene van hart
en verbindt hun wonden.
Ezechiel 36:26
Een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven.
Jozua 23:23
Nu dan, doet de vreemde goden weg, 
die in uw midden zijn, en 
neigt uw harten tot de Here, 
de God van Israël.
 
Wat een diepte van rijkdom als we 
in nederigheid Hem willen volgen 
Het voorbeeld wat de Heere Jezus ons gaf
in nederigheid
 
Gods Woord is duidelijk, dus 
ik heb genoeg geschreven
  ♥ 
De zegen van de Heere is met jou!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten