zaterdag 20 januari 2024

Een verhard hart als Farao

HET HART VAN DE FARAO VERHARD
Exodus 10:1
Daarna zei de HEERE tegen Mozes: 
Ga naar de farao toe, want Ík heb zijn hart en 
het hart van zijn dienaren onvermurwbaar gemaakt, 
zodat Ik deze tekenen van Mij 
in zijn midden kan verrichten...
 
Toen zei JHWH tegen Mozes: 
Ga naar Farao. 
Want Ik heb zijn hart en het hart 
van zijn dienaren verhard, 
zodat ik deze tekenen van Mij aan hen kan laten zien.
EEN VERHARD HART
Een verhard hart is: 
koud, ongevoelig, gevoelloos en onverzettelijk.
 
In het Oude Testament wordt er gesproken 
over het volk van Israël, als 
een volk met verharde harten. 
 
Een verhard hart is een hart dat 
verbitterd is, wrok koestert en kil is
In het Hebreeuws is het woord achter verhard: kabed 
Dit betekent niet alleen zwaar, maar ook 
eer, verheerlijk, glorieus
Kabed betekent ook eer, verheerlijk, glorieus. 
Als de Schriften spreken over het "gewicht van Zijn heerlijkheid", gebruiken ze het woord kabed.
 
Kabed /eren van God betekent dat Hij eerbiedige erkenning krijgt voor Wie Hij is. Hem eren is aanbiddend & dankend opzien naar de Hoogst Verhevene.
 
Exodus 7:3
Maar Ík zal het hart van de farao verharden en Mijn tekenen en Mijn wonderen in het land Egypte talrijk maken.
We zien dat, toen Farao besefte 
dat zijn hof-magiërs de plaag konden nabootsen, 
hij vastbesloten is om niet toe te geven 
aan de eisen van Mozes. 
De waarheid is dus dat Farao's "hart" hard is,
(hij gaat niet toegeven)
lang voordat Jahweh het "verhardt". 
In Exodus 10 lezen we dat Hij Farao's hart heeft 
verhard.
Het enige wat JHWH doet is 
het eren van wat Farao echt wil: 
sterk zijn en zich niet 
door Mozes laten omverwerpen. 
God stond hem eenvoudig toe 
te krijgen wat hij wilde. 
De Bijbel zegt dat het hart van ieder mens in de hand van JHWH ligt en dat Hij het kan bewegen waarheen Hij maar wil. Dus: Als de Heere dat had gewild, had Hij Farao kunnen aanspreken en hem kunnen beïnvloeden om van gedachten te veranderen, maar in plaats daarvan koos Hij ervoor een stap terug te doen en Farao zijn gang te laten gaan. 
Hij “eerde” de wens van zijn (Farao's) ware hart.
 
Wordt vervolgd...

Lees: Verandering van hart (2)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten