zaterdag 10 november 2012

GENADE & LIEFDE


Vandaag een hele bijzondere dag, de school van de "Heilige Geest." Echt een school, waarin ik mag uitstappen en ontvangen. Een dag waarin ik Zijn nabijheid in mijn zwakheid heb ervaren. Zijn trouw en goedheid houden nooit op!

Ik heb op het podium geschilderd, en zo iets moois ontvangen, waar ik zelf niet bij kan. Wat zo mooi is, dat het mij zelfs roert. Ik nodig je uit met mij mee te kijken en mee te ontvangen.

De kernwoorden, die ik mocht ontvangen: neerknielen, en verootmoediging.  Twee woorden die een houding aangeven. In deze houding wil Hij zoveel geven.

Twee zinnen, die de hele week al in mijn gedachten zijn voor deze dag.
 "Gij zalft mijn hoofd met olie"en 
"Mijn beker vloeit over."

Aan het begin van 't schilderen werd ik bepaald bij paars, een koninklijke kleur. Ik zie de zalfolie stromen, de gele stroom.  Later schilder ik het hoofd wazig,: "Gij zalft mijn hoofd met olie." Al schilderend gebeurt er veel. God spreekt door de Heilige Geest! 

Psalm 23 en Psalm 21 spreken in mijn gedachten terwijl ik schilder. Later zie ik dit terug komen in mijn schildering. 

Als ik even op een afstand ga zitten en naar het schilderij kijk zie ik dat ik uitkijk naar de grazige weiden van Ps.23.  Ik schilder een hoofd, maar is het wel een hoofd? Ik zie er namelijk ook een vat in, dat gevuld wordt met de olie van de Heilige Geest. Wij zijn vaten, aarden vaten.....met de paarse neerdalende lijn  probeer ik verootmoediging en neerknielen weer te geven.

Het hart is de liefde van de vader. De duif weerspiegelt de Heilige Geest, die beweging brengt.....

Aan de andere kant verschijnt het kruis. Zonder het kruis kan de gemeente niet bestaan en kunnen we het licht niet verspreiden. De 7-armige kandelaar,al in het oude testament benoemd, verbonden aan Israel,  maar ook benoemd in openbaring. 

Uit Gods troon stroomt de rivier, het levende water. Psalm 21 schrijft dat een boom aan het water geplant vrucht draagt. Psalm 23 spreekt over de groene grazige weide en het water, de beker die overvloeit en dat kan alleen als ik neem van het levende water.

Mijn schilderij is nog niet af,er komt nog meer ....na deze dag.

6 opmerkingen: