vrijdag 7 april 2023

Pesach

In verdieping van Pesach ontdek ik zoveel dieptes
Het gaat zo intens diep wat God vooraf heeft bepaald.
Alles wat de Bijbel beschrijft is een voorafschaduwing van wat Yeshua volbracht als perfect Lam. Elk detail is niet zomaar, maar heeft een diepere betekenis tot in het diepste detail. Hier kan niets tegenop. Zo perfect gepland. Zo bizar tot in de puntjes voorgeschreven.
🐑
Voor het eerst in mijn leven ga ik er wat dieper in op. 
Ik wil het beleven en meeleven. De Haggadah behandelt het verhaal van de Joodse slavernij in Egypte en de uittocht uit Egypte.
Hoezo vieren Pesach?
Tja, dat voelt als een stukje creatieve beleving van de voorwaarden die God aan het volk gaf. Daardoor ervaar ik het nog intenser. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe de discipelen met Yeshua de maaltijd met elkaar hebben gevierd. De laatste maaltijd van Jezus met zijn discipelen was een Pesachmaaltijd, waarin Hij het Avondmaal heeft ingesteld. 
Y
Op de tafel staat het volgende
Kom water met handdoek
Bord met 6 schaaltjes
kommetje met zout water 
Schaal met 6 gerechten
Matse & wijn
Y
Het wassen van de handen
Psalm 24:3-4a
Wie zal de berg van de HEERE beklimmen? 
Wie zal staan in Zijn heilige plaats? 
Wie rein is van handen en zuiver van hart
Jezus waste de voeten van de discipelen
Jezus waste de voeten van de discipelen

Bord met 6 schaaltjes
Peterselie - Dit wordt gedoopt in water met zout, als herinnering aan de tranen in Egypte en het feit dat het leven niet altijd vreugde inhoudt. Het herinnert aan de bundel hysop die gebruikt werd om de deurposten in te smeren met bloed van het Pesachlam.
 
Een bot van een lam - 't Herinnert aan het lam dat geslacht werd in de nacht van de Exodus, maar ook aan het lijden van Yeshua
 
Een hard gekookt ei, gebraden - symbool voor het nieuwe leven. Yeshua, als Pesachlam geslacht en opgestaan uit de dood. Het ei wordt gedoopt in het zoute water als herinnering aan de tranen in Egypte, maar ook aan de tranen van Yeshua in de hof van Getsemane.  
 
Bittere kruiden - Geraspte mierikswortel, vanwege de bitterheid van de slavernij in Egypte, maar ook het bittere lijden van Yeshua.
 
Radijs - Een bitter kruid, als het jong is, is het zoet met zachte bladeren, later wordt het hard en bitter. Zoals de houding van de Egyptenaren: eerst zoet tegen de vaderen, later hard en bitter tegen de kinderen Israëls.
 
Charoset - Een zoet mengsel van appels, noten, dadels, gember, kaneel en wijn. De zoetheid van het gerecht staat voor het geluk na de bevrijding uit Egypte en onze bevrijding van zonden en dood door Yeshua, terwijl de kleur doet denken aan klei en aan de stenen en het cement uit de slaventijd in Egypte.

🍶🍷

De 4 bekers wijn hebben een speciale betekenis 
1.Ik zal jullie uitleiden: beker der heiliging
2.Ik zal jullie redden: beker der plagen
3.Ik zal jullie verlossen: 
beker der verlossing & dankzegging
4.Ik zal jullie aannemen: beker der lofprijzing

🍶🍷

Het is avondmaal vieren met  een ongekende diepte
Een hele nieuwe beleving
Zo dankbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten