vrijdag 5 april 2019

De palmboom

Leven als een palmboom
Schilderen zonder doel, de verf pakken en zomaar wat gaan doen. 
Heer, leidt U mij. 
Ik heb vaak creatieve stille tijd. 
Schilderen en tijd apart zetten voor Hem! 
Schilderen en tijd apart met Hem!
Het begin:
Het allereerste wat ik op papier kreeg leek een kleurige chaos. 
Prachtige kleuren, die ik met een lichte kleur heb overschilderd. 
De lucht en het water komen tevoorschijn…
De boom:
Op dit moment kijk ik naar mijn werk, en laat Hij een stam zien.
Die wordt met dikke verf bruin. 
Het wordt een palmboom. 
Een boom aan het water, nee in het water. 
Deze boom staat in het water. 
Ik ben als een boom, die zijn wortels uitslaat bij het water. 
Deze boom staat helemaal in het water. 
Deze boom is zo dorstig en wil alleen van dit water drinken, levend water. 
Vol zijn met dit water.

Psalm 1: 
Hij is als een boom aan het water, 
een boom die altijd vrucht draagt 
als het de tijd ervoor is, en 
waarvan nooit de bladeren verdorren.
De woestijn:
Vol van de Heilige Geest wordt Hij naar de woestijn geleidt. 
Het water krijgt een gele kleur.
De woestijn komt tevoorschijn.

De vallei:
Door het geel blijft het blauw zichtbaar. 
Zo zie je de kleur samenvloeien tot groen. Alles komt tot bloei. 
Het gehele landschap wordt groen. 
Mijn ziel vindt rust bij Hem.

Psalm 1: al wat hij onderneemt, gelukt…

Psalm 23: 
De Here is mijn herder, mij ontbreekt niets; 
Hij doet mij neerliggen in grazige weiden; 
Hij voert mij aan rustige wateren; 
Hij verkwikt mijn ziel. 

De vrucht:
Vele vruchten verschijnen. Het lijken kokosnoten. 
Ze vallen van de boom. Dit is een harde vrucht. 
Het goud zit binnenin. 
Het duurt wat langer voordat ze opengaan….
De vermenigvuldiging:
De afwerking is abstract. Het worden er steeds meer. 
Dit is vermenigvuldiging. De vruchten voor Hem.

Als ik het later  ga onderzoeken, maakt het mij heel stil...

De palmboom wordt gekenmerkt door de lange, rechte, stevige stam. 
Met daarbovenop prachtige, waaiervormige, groene bladeren. 
Een palmboom gaat pas na een aantal jaren bloeien, 
maar dragen daarna nog heel veel jaren vrucht. 
Palmbomen dragen veel vrucht.

Een ander kenmerk voor de palmboom is dat deze 
heel diep wortels kan schieten. 
De lengte van de wortels kan zelfs 
even lang zijn als de hoogte van de boom zelf. 
Dat is ook een van de redenen waarom palmbomen zo goed 
kunnen  “overleven” in een gebied met een warm en droog klimaat.
Als je op zoek gaat naar de Bijbelse betekenis van de palmboom 
vind je al gauw de Hebreeuwse benaming: Tamar. 

In de Bijbel is de palmboom een beeld van leven en vruchtbaarheid.

Psalm 92: 
De rechtvaardige zal groeien als een palmboom, 
opschieten als een ceder van de Libanon; 
geplant in het huis des Heren groeien zij 
in de voorhoven van onze God; 
zij zullen in de ouderdom nog vrucht dragen, 
fris en groen zullen zij zijn; 
om te verkondigen, dat de Here waarachtig is, 
mijn rots, in wie geen onrecht is.

1 opmerking: