vrijdag 27 augustus 2021

De weegschaal

Mijn creatieve verwerking van Spreuken 11
Heel duidelijk zie je een grappige weegschaal met ogen
Het gaat namelijk over een serieuze zaak
∞—∞ 
Ik heb verder gezocht naar
Oneerlijk gebruik van de Weegschaal
∞—∞
KLIK HIER: Voor de geschiedenis van de weegschaal
Vroeger werd voor het wegen van zwaardere voorwerpen een bascule gebruikt. Aan de ene kant werd een gewicht geplaatst en aan de andere kant het te wegen voorwerp.
KLIK HIER voor meer informatie
∞—∞
Meer in de bijbel over 
de weegschaal & gewichten
Leviticus 19:35,36
Knoei niet met lengtematen, gewichten en inhoudsmaten. Gebruik een zuivere weegschaal met zuivere gewichten, een zuivere efa en een zuivere hin. Ik ben de HEER, jullie God, die jullie uit Egypte heeft geleid. 37Houd je aan al mijn bepalingen en regels en leef ze na. Ik ben de HEER.”’
∞—∞
Ezechiel45:10
Gebruik een zuivere weegschaal, een zuivere efa en een zuivere bat.
∞—∞
Amos 8:4-6
Jullie die de armen kwaad willen berokkenen en uit zijn op de ondergang van de machtelozen van dit land, luister! Jullie zeggen: ‘Wanneer is de dag van de nieuwemaan voorbij, zodat we weer koren kunnen verkopen? Wanneer de sabbat, zodat we weer graan kunnen verhandelen?’ Jullie maken de efa kleiner, jullie maken de sjekel zwaarder en jullie knoeien met de weegschaal. Jullie kopen de zwakken voor een handvol zilver, de armen voor een paar sandalen, en jullie zeggen: ‘Ook het kaf verkopen we als graan!
∞—∞
Micha 6:10-13
Zou Ik geen aandacht schenken aan de schatten in het huis van een gewetenloos mens, schatten door onrecht verkregen, of aan die ondermaatse efa, die om vergelding schreeuwt? Zou Ik een onzuivere weegschaal, een buidel met valse gewichten door de vingers zien? De rijken van de stad zijn een en al geweld, haar inwoners zijn bedriegers, ze hebben een leugenachtige tong.
∞—∞
Jeremia5:1
Zwerf door de straten van Jeruzalem,
vraag na, kijk om je heen,
zoek op de pleinen of er iemand is
die rechtvaardig handelt,
die naar eerlijkheid streeft,
dan zal ik Jeruzalem vergeven.
∞—∞
Kort gezegd: 
Waar gaat het uiteindelijk om?
Het is en blijft gaan over eerlijkheid!
Het is en blijft gaan om 
omzien naar de zwakke, de wees en de weduwe.
God maakt dat heel duidelijk in het Woord!
∞—∞
Ik moet daarbij denken aan:
De gelijkenis van de rechtvaardige rechter
De gelijkenis van de onbarmhartige knecht

3 opmerkingen:

  1. Gaaf die weegschaal, Yvonne!
    Is net of die echt meekijkt of het eerlijk gaat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gaaf, he! Dat was inderdaad de bedoeling van deze tekening. Goed opgemerkt!

      Verwijderen
    2. Jou goed gelukt om dat weer te geven ☺

      Verwijderen