maandag 6 december 2021

Mijn eigen wijngaard & Hof

Hooglied 8 
Mijn eigen wijngaard & Hof 
Chagall was mijn voorbeeld, 
vrij uitgewerkt a la Yvonne
 
Hooglied 8 
Mijn eigen wijngaard blijft van mij.
 
Jij die in je hof verblijft,
mijn vrienden zijn gespitst op je stem.
Laat míj die horen!
 
Zij
Ga nu van mij weg, mijn lief!
Spring als een gazelle,
als het jong van een hert
over de bergen vol balsemkruid.
 
Over Chagall
Chagall (1887-1985) 
zag het Hooglied met andere ogen. 
Voor hem stond de liefde in elk opzicht 
centraal in zijn leven. De liefde van God, 
de liefde van de mensen onderling en 
de seksuele liefde waren voor hem 
onlosmakelijk met elkaar verbonden. 
 
Zijn hele leven stond in het teken van de liefde, 
ook de liefde voor zijn geboorteplaats Vitebsk, 
voor bloemen, vogels, en andere dieren. 
Hij maakte voor het museum in Nice 
vijf schilderijen van Het lied der liederen, 
waarin hij heel duidelijk zijn visie 
op de liefde heeft weergegeven. 
Hier zien we volop dat hij 
geen strikte scheiding maakte tussen 
lichamelijke en geestelijke liefde, 
maar ze innig met elkaar verbond.
 
In werk V staat de zon der gerechtigheid, 
God zelf, centraal boven Vitebsk. 
Deze heb ik in mijn journal gebruikt
 
 

1 opmerking: