dinsdag 25 mei 2021

Psalm 116 door met creativiteit (3)

"Mijn geloften aan de HEER inlossen" 
Dit wordt 2 x genoemd...
Interessant om daar eens dieper naar te kijken....

           

Psalm 116
U wil ik een dankoffer brengen
Ik zal de naam aanroepen van de HEER 
mijn geloften aan de HEER inlossen
in het bijzijn van heel zijn volk 

           

De betekenis van gelofte:
Belofte, Bezegelend woord, Eed, Getuigenis, Nadrukkelijke verklaring, Plechtige belofte, Toezegging
Het wordt gebruikt voor meestal schriftelijke en ondertekende, plechtige beloften, waarbij men zich verbindt om iets wél of juist niet te doen, zoals het steunen van of het bijdragen aan een zaak of fonds, of het niet gebruiken van verdovende middelen.
 ♥  ♥ 
Het Hebreeuwse woord voor gelofte is neder. 
We kunnen het vertalen met: een gelofte doen. 
Vaak kom je de dubbele vorm tegen: 
een gelofte beloven (neder nadar). 
“Als Gij..., dan zal ik...”
 ♥  ♥ 
Een eens gegeven gelofte moet men houden

           

Ik wil je meenemen naar de belofte van Hanna
Ze bid in de tempel en
Hanna belooft dat als God haar een zoon geeft, 
ze hem aan de Heer terug zal geven. 
Hij zal zijn leven lang een dienaar van God zijn.
Kan Hanna dat zomaar beloven? 
 ♥  ♥ 
Hanna heeft de Heere van harte lief.
Je ziet dat de nood van Hanna 
samenvalt met haar begeerte om God te eren.
Het is geen vorm van chantage
Het is ook niet om haar zin te krijgen.
Het was puur en oprecht.
 ♥  ♥ 
Eli komt naar haar en zegt:
Ga dan in vrede, 
de God van Israël zal u geven 
waar u om hebt gevraagd
God antwoord door de mond van Zijn knecht
Het staat in I Samuel 1

           

Hanna weet dat alleen God haar kan helpen
Haar gebed is nederig & vrijmoedig
Haar gelofte is gericht op de eer van God
Na het antwoord van Eli is er vrede in haar hart
Hanna komt haar gelofte zonder dralen na

           

Wat betekent dit voor jou?
Hoe zou jij gehandeld in zo'n situatie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten