donderdag 14 oktober 2021

De smeltkroes

Mijn creatieve verwerking van Spreuken 27
Een smeltkroes

Uit Spreuken 27:21
De smeltkroes toetst het zilver, 
de oven toetst het goud,
de toets voor een mens is zijn faam.

Psalm 12:7
De woorden van de HEER zijn zuiver
als zilver, gesmolten in de smeltkuil,
gelouterd tot zevenmaal toe.

Jesaja 48:10
Ik zal je louteren, maar niet als zilver,
in de smeltoven van de ellende zal ik je beproeven.
Lees het verder in je Bijbel....

Ik had een droom: Een huis waar ik was stond in brand. 
Het was een onbekend huis, maar vol met mijn spullen en meer. Iedereen kwam er goed uit, ik nam de kinderen mee in mijn armen. Er was van alles helemaal niets over. Alle kostbaarheden waren verdwenen.  Alle herinneringen in as opgegaan. Geen persoonlijke Bijbel meer, geen mooie quilts, 
geen kleding, voedsel, enzo... Vuur verwoest alles en brand alles weg. Er blijft niets over.
 
Zilver in de smeltkroes
Zilver wordt meestal gewonnen als "bijproduct" in loodmijnen. In de aardkorst is de verhouding meestal één deel zilver op veertig delen lood. Het eerste wat er met het ruwe ertsmateriaal gebeurt, is het zilver van het lood scheiden.
#####
Dat gaat grof en dient alleen om het lood te kunnen verhandelen. Wat achtergebleven is aan zilver is dan nog niet bruikbaar. 
#####
Zilver kan men mengen met andere edele metalen en ook met sommige gewone metalen. Dat laatste is soms nodig voor de vastheid en buigzaamheid. Met lood kan dat niet. Na de eerste zuivering wordt het zilver ter verdere reiniging gesmolten in de smeltkroes op het vuur.
In de smeltkroes wordt dus alles verhit door 't vuur
voor zuivering en buigzaamheid. De onzuiverheden gaan er uit - Er ontstaat iets nieuws en moois

Uit Efeze 4
Wat je vroegere wandel betreft, 
is ’t goed als je de oude mens aflegt….. en 
dat je de nieuwe mens aandoet, 
die naar (de wil van) God geschapen is 

Wat = louteren
*Door ervaring een beter mens (doen) worden
*Vrij maken van verontreiniging
*Uitsmelten van metaal
*Zuiveren
*Zuiveren van een stof
*Op hoger niveau brengen
Durf jij?
Durf je het proces in te gaan?

Wordt vervolgd......
In Christus kijkt God naar ons
Lees meer quotes van Wilkin van de Kamp
over wie je bent in Christus - KLIK HIER!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten