dinsdag 22 juni 2021

Psalm 137 door met creativiteit

Mijn creatieve verwerking van Psalm 137
Een boom met groene blaadjes 
tranen aan de rivier in Babylon.

Mijn Psalm 137
Aan de rivieren van Babel, zaten wij treurend en dachten aan Sion. In de wilgen op de oever hingen wij onze lieren. Daar durfden onze bewakers te vragen om een lied en vroegen onze beulen: “Zing voor ons een vrolijk lied uit Sion.” 4Hoe kunnen wij zingen een lied van de HEER op vreemde grond? Als ik jou vergeet, Jeruzalem, laat dan mijn hand de snaren vergeten…

Mijn les uit Psalm 137
Gods Woord blijft staan als een huis. 
Het verlangen naar God onder alle omstandigheden blijft. 
De vreugde van God neem je mee, overal waar je bent…
Een lied: Rivers of Babylon
Psalm 137 met een discobeat is 9 weken 
op nummer 1 in de Top 40 geweest in 1970.
De 1e verzen worden letterlijk geciteerd.
Geschreven door  Boney M.
Gezongen door The Melodians
KLIK HIER om te beluisteren
Interessant genoeg was er in 1971 nog 
iemand die de Psalm 137 in de popmuziek bracht: 
Don McLean. 
Op zijn album "American Pie" is 
het korte lied Babylon te vinden, 
een akoestische versie van de psalm. 
Hij zingt de tekst op een traditionele wijze, die 
overigens ook in het Nieuwe Liedboek opgenomen is. 
KLIK HIER om het te luisteren. 

Psalm 19:14,15 
Bescherm mij, uw dienaar, en 
laat hoogmoed niet over mij heersen, 
dan zal ik volmaakt zijn en bevrijd van grote zonde. 
Laten de woorden van mijn mond U behagen, 
de overpeinzingen van mijn hart U bekoren, 
HEER, mijn rots, mijn bevrijder.
De tekst van het lied komt uit Psalm 137 en Psalm 19

4 opmerkingen:

  1. Reactie van Annie D op Fb:
    Was erg populair toen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Annie, ik herinner het nog en wist niet dat het uit de Bijbel kwam

      Verwijderen
  2. Reactie van Lisa op Fb:
    Allebei mooie uitvoering.
    De kortste versie spreekt mij het meeste aan

    BeantwoordenVerwijderen