zondag 27 juni 2021

Psalm 142 door met creativiteit

Mijn creatieve verwerking van Psalm 142
Een grot waar een groot spinnenweb voor is geweven

*********

Mijn Psalm 142
Een gebed van David uit de spelonk
Ik roep tot U, HEER:
U bent mijn schuilplaats,
al wat ik heb in het land van de levenden.
Hoor mijn noodkreet,
ik ben uitgeput en moe,
verlos mij van mijn vervolgers,
zij zijn sterker dan ik.

*********

Een Joodse vertelling
Eens zag David, de herder, spinnen hun web weven. 
Toen sprak hij: "Heerser over de wereld, 
welk nut heeft deze spin, die U geschapen hebt? 
Het hele jaar door weeft zij haar web en 
het dient nergens voor, zij heeft helemaal geen nut."
Toen antwoordde God: 
"David, jij spot over dit nietige schepsel? 
Onthoud, er zal een tijd komen, dat jij het nodig hebt!"

*********

Toen koning Sauls toorn over David kwam, 
vluchtte David naar de grot Adullam en verborg zich daar. Toen zond God een spin. 
Zij weefde voor de hele ingang van de grot 
een groot web en sloot zo de ingang af.
Saul en zijn gevolg achtervolgden David en 
zij kwamen bij de ingang van de grot Adullam. 
Saul zag het spinneweb en zei: 
"Hier is beslist geen mens naar binnen gegaan. 
Als hier iemand naar binnen gegaan zou zijn, 
had hij het web kapot moeten maken." 
Saul ging niet de grot in, maar vervolgde zijn weg.

*********

Toen David uit de grot kwam en 
de spin in haar web zag zitten, kuste hij haar en zei: 
"Jij hebt mijn leven gered. 
Geprezen zij je schepper, en geprezen zijt Gij, 
Heerser over de aarde! 
Kan iemand iets scheppen zoals U?! 
Al uw daden zijn van groot belang!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten