donderdag 11 maart 2021

Psalm 58 door met creativiteit

Mijn uitwerking van Psalm 58
Deze psalm heeft mij aardig beziggehouden. 
Bovenaan staat verdelg niet.
Ik heb wat afgeworsteld om 
de betekenis te pakken te krijgen. 
En…. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. 

Als je gaat zoeken 
kom je wel wat tegen, 
om over te denken, 
te redeneren, en meer....

Ik ben maar gaan tekenen wat ik lees.
Verdeeld over 2 bladzijdes,
Dit is de eerste
Ik ben ben benieuwd wat jij ziet.... 

*********

Deze psalm heeft allerlei titels gekregen:
De verdelg psalm
Een Vervloekingspsalm
Een wegmoffel psalm 
Een genante psalm
Een misser (zonde=doel missen) 
Een gouden juweel 
Een schreeuw om gerechtigheid 
stil gebed 

"A Prayer for God to Punish the Wicked" 

*********

Overdenkingen & opmerkingen
Wie moet niet vernietigen en 
Wie of wat moet niet vernietigd worden?

Er zijn zo van die psalmen 
waar je liever niet mee gezien wordt. 
Die klinken niet aardig & troosten de ziel niet. 

Velen slaan Psalm 58 het liefst maar over....

Preken over Psalm 58 zijn er niet zoveel. 

*********

Psalm 58:7 
God, sla hun de tanden uit de mond,
verbrijzel de kaken van die leeuwen, HEER

Psalm 3:8 
Sta op, HEERE, verlos mij, mijn God, want 
U hebt al mijn vijanden op de kaak geslagen, 
de tanden van de goddelozen hebt U stukgebroken 
 
De tanden van de goddelozen worden 
vergeleken met slangen en jonge leeuwen

Psalm 22:13, 14, 17
Omsingeld was door stieren, leeuwen en honden 

Ik ben benieuwd naar jouw aanvulling.
Kun je mij verder helpen met deze psalm? 

2 opmerkingen:

  1. Van Bonhoeffer Duits kerkleider 1906-1945

    De vijanden waarvan hier sprake is, zijn vijanden van God en van de zaak van God. Het gaat zeker niet om persoonlijke wraakgevoelens van de dichter. Het is niet de wraaklust die hem drijft. De wraak laat hij aan God over. Het gebed om de wraak van God is het gebed om de voltrekking van zijn gerechtigheid in het gericht over de zonde.

    https://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/928

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reactie van Annie D op Fb:
    Heel knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen