maandag 29 maart 2021

Psalm 73 door met creativiteit

Mijn creatieve uitwerking
Een pauw 

*********

*Zo trots als een pauw = heel erg trots zijn! 

De mannetjespauw pronkt uitbundig met zijn lange, kleurrijke staart en wil daarmee indruk maken op het wijfje.

*********

*Hoogmoed komt voor de val
 = gebaseerd op een passage uit 
Spreuken 16:5 
“Hooghartigheid gaat vooraf aan ellende, 
hoogmoed komt voor de val.” 
Het betekent eigenlijk: "hoogmoed gaat vooraf aan de val". 

*********

Mijn psalm 73
Ik keek met afgunst naar de dwazen,
benijdde het geluk van wie kwaad doen.
Tot hun dood blijven zij voor ziekte gespaard,
hun buik is goedgevuld,
aardse kwellingen kennen zij niet,
het lijden van anderen gaat aan hen voorbij.

Daarom is hoogmoed hun halssieraad
en bedekt geweld hen als een mantel,
hun ogen puilen uit het vet,
van eigenwaan zwelt hun hart.
Ze spotten, spreken kwaad
en dreigen vanaf hun hoge zetels,
ze zetten een mond op tot aan de hemel
en hun tong roert zich overal op aarde.
Daarom lopen de mensen achter hen aan,
drinken hun woorden in als water
en zeggen: ‘Hoe zou God iets weten?
Heeft de Allerhoogste een antwoord?’
Zo zijn de goddelozen ten voeten uit,
ze verrijken zich, onverstoorbaar.

Tot ik Gods Heiligdom binnenging
en mij hun einde voor ogen bracht.
In een oogwenk is het met hen gedaan,
hun ondergang, hun einde is een verschrikking.

Wie buiten U heb ik in de hemel?
Naast U wens ik geen ander op aarde.
Al bezwijkt mijn hart en vergaat mijn lichaam,
de rots van mijn bestaan, al wat ik heb, is God, nu en altijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten